Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
37 minuter sedan, Norlin said:

Bra kämpat. 👍

Elfel är alldrig kul. 😖

Ju nyare bil desto mindre kul. 😵💫

Då borde det kanske vara enkelt på en 31-årig Jeep..??!! 🙄

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 3/4/2023 at 2:43 PM, Lars 9k said:

Det är nu tredje uppsättningen jag byter ut.

Det här har varit verklig Kina-kvalitet och planen var att byta till bättre lampor men…. 
De VisionX jag tittat på visade sig vara betydligt större och skulle inte funka, så det fick bli en ny omgång från Amazon. (Undrar om man kan påkalla garanti där?!)

De tidigare, vissa dioder blinkade och andra lös inte alls.


 


 

Så var det tid igen, ett år sedan sist.

Byte en av LED-lamporna i kofångaren.

IMG_0443.thumb.jpeg.13638d57da897ac5a5b43f8f52dca6af.jpeg
 

IMG_0447.thumb.jpeg.26360b305dc0eb6ec76aba725f4a76e6.jpeg

Är det ngn som hittar lampor med förmodad bättre kvalitet så berätta gärna!

En snabb koll hittade jag dessa, lika de jag köpt.

Länk

Lite roligare med en grön som sällskap …

72746268583__F8668596-B777-4C61-A886-B3A7331017AD.thumb.jpeg.f4339d1d3af380b92f5546f615ad8550.jpeg

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu åker de interna beadlocksen ut.

IMG_0460.thumb.jpeg.b021ba62939a2b58126dae5a854f43f5.jpeg


 

Tyvärr tyckte jag inte att de blev så bra.

Jag har haft svårt att få slangens nippel att hålla tätt emot fälgen, ganska mycket obalans och så har det varit struligt att lufta ur däcket då innerslangen tätat mot nippeln.

Nu får vi se om jag lyckas kränga av ett däck istället men förhoppningsvis slipper jag det.

 

NU letade jag upp en bättre monteringsbeskrivning än den som följde med när jag köpte beadlocken.

Länk

Insåg nu att vi missade lite detaljer när vi monterade det Polska kit jag köpte.

Men men, de får läggas åt sidan och så får vi se om jag gör ett nytt försök framöver.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har fortfarande problem med tjuvström.

Idag när jag kollade såg det ut såhär.

IMG_0466.thumb.png.a6d51dab6cdece6b09c238d8e7237b1f.png
 

Jag vet att det tidigare diskuterats vid hur låg batterispänning bilen kan starta.

Hänger ju på lite olika faktorer utöver just spänningen, totalkapacitet på batteriet, temperatur, motortyp och stolek mm.

Men faktum är att Jeepen startade med denna spänning vid ca 8 grader, startmotorn lät inte pigg och jag stängde av ljus  och radio innan, men startade gjorde den.

Nu står den återigen på laddning.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade inte till där du felsökte generatorn senast i forumet. Jag utgår från att den funkar fint, det är inte så att du har en kortsluten diod i generatorn? Det tjuvar ström när bilen är av.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, Veofasa said:

Jag hittade inte till där du felsökte generatorn senast i forumet. Jag utgår från att den funkar fint, det är inte så att du har en kortsluten diod i generatorn? Det tjuvar ström när bilen är av.

Det var inte på denna, det var på @Hanna Volvo.

Men den som sitter på Jeepen är bytt ganska tidigt i min ägo så det kan absolut vara värt att kontrollera.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Appropå att köra med lågt däcktryck utan beadlock. Så kan jag säga att jag kör ganska ofta med 0,3bar utan att ha krängt av däcken någonsin. Inte ens på navaran som väger lite över 2 ton. Vet man bara att det kan hända så kör man ju där efter. Man kan även dra ett par varav med lite tjockare tejp. Typ gorillatape, runt hela fälgen. Där den yttre kanten av däcket sitter mot fälgen (beaden) . Och skulle det mot förmodan hända så är det ju ingen katastrof om man har med sig grejer för att pumpa. Eller något som brinner snabbt. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har varit med om ett antal tillfälle där man har krängt av däck vid offradkörning, även med beadlocks, då på insidan.

Oftast beroende på hjulspinn eller sten som tar i kanten på däcket.

Vi hade en avkrängning i sällskapet även vid vår första vinterkörning med Overlanding.nu. Den fick vi på med startgas.

Dock resonerar jag som du, att med någorlunda breda däck till inte alltför breda fälgar, bör risken vara begränsad när vi kör vinterkörning med Jeepen.

Men vi får se…… 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite felsökning efter tjuvströmen.

Under de senaste dagarna har jag lite lättjefullt felsökt med hjälp av CTEC-appen.

Med urkopplad DC/DC-laddare fortsatte batteriet att sina.

IMG_0487.thumb.png.a789efb49d3857cb8c98df1185a5f3fd.png

Så även med avkopplad generator.

IMG_0489.thumb.png.30bf2d39a0247b01b94e46263755e5c8.png

 

 

Idag kopplade jag upp lite mer seriöst med Amperemeter.

 

Fortfarande med urkopplad generator och DC/DC-laddare men med motorrumsbelysningen tänd
IMG_0490.thumb.jpeg.bce24d7c43b10251351fc8421d7408f9.jpeg



Med släckt lampa.

IMG_0493.thumb.jpeg.1c8bce376ce58b0fbb026eccdddfcb79.jpeg

 

 

0,1A vilket innebär 2,4Ah/dygn.

Det kan stämma, nästan halva energin av mitt 50Ah batteri skulle försvinna på 10 dagar!

Nu återstår att försöka hitta vad det är som drar ström!!!!

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag ”brukar” ta en @Hanna och sätta vid URI-metern och sen dra ut säkringar.

IMG_0495.thumb.jpeg.b5fbce651704a38cc2af947238f3bd9e.jpeg

 

 

Medan jag plockade säkringar.

IMG_0497.thumb.jpeg.9cff19213f8ca273031a7b75c06eaa6b.jpeg


 

Stadigt 0,10-0,13A

IMG_0496.thumb.jpeg.63cd959afc6e24d9de7a67cb3197757c.jpeg
 

 

Men så plötsligt händer det….

IMG_0499.thumb.jpeg.76d8c24622aaffa3a7589f99245e891b.jpeg
 

 

Säkring 8

IMG_0498.thumb.jpeg.1d16f43cc407a2dc399992b78fe0ffa8.jpeg


 

 

Nu återstår det svåra, försöka hitta VAD som tjuvdrar och var!
IMG_0500.thumb.jpeg.d079c1bcd6aa56b29e20c0f27658bfb9.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper, basert på egen erfaring, at det enten er en motor i speil eller i en dør som skaper trøbbel.
Har opplevd selv på relativt nye biler (Hyundai Ioniq 2017) at defekt motor i et speil tappet 12v batteriet.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
12 timmar sedan, iknutis said:

Jeg tipper, basert på egen erfaring, at det enten er en motor i speil eller i en dør som skaper trøbbel.
Har opplevd selv på relativt nye biler (Hyundai Ioniq 2017) at defekt motor i et speil tappet 12v batteriet.

Tog en stund innan jag förstod att det var motorn i en elspegel du menade, men jag får testa mig fram! 
 

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det tid att fortsätta, det var med viss bävan jag började gräva mig in i elsystemet.

Finns ju en viss risk att något som fungerade nyss, slutar fungera på en 30 år gammal bil när man börjar plocka isär och rota.

Först ut på listan som en bra kandidat var elspeglarna eller motorer i speil. Plockade ur styrmodulen som skickar vidare till speglarna, resultat.

 

IMG_0506.jpeg

 

Hmm, den drog visst mer med fulladdat batteri!


Nästa blev Centrallåset, enligt scheman fanns det ett relä för att låsa och ett för att öppna. Med de urkopplade borde det vara strömlöst till motorerna.

Reläerna sitter under en lucka i handskfacket.

IMG_0507.thumb.jpeg.f0d6c9052eb969fe1f78467da775b0eb.jpeg


 

Båda reläerna ur.

IMG_0507.thumb.jpeg.9ac66caa05a4bbef553bf166ee9a1d88.jpeg


 

Ingen skillnad.

IMG_0509.thumb.jpeg.feb88c687c3d9adb0d53fe316f3db484.jpeg

 

  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Då jag även testat att koppla ur fläkten så återstod egentligen bara mittkonsolen med radio, och VIC Vehicle Information Center.

Testade först att bara plocka fronten på radion, det gav lite svaj i förbrukningen men som efter några sekunder gick tillbaka till va 0,1-0,2A.

Bakom konsolen är det mycket som kan strula men först ut var radion.

IMG_0512.thumb.jpeg.c5e2c31d020762372244946fa5626941.jpeg
 

 

Tyvärr utan resultat.

 

Nästa kandidat och egentligen sista på listan var VIC:en, displayen längst ner i konsolen.

IMG_0514.thumb.jpeg.065b9b2f7c863ba549d0e8c604d94198.jpeg


 

Och som med säkringen, plötsligt händer det!

Strömmen sjönk till 0,01A

IMG_0515.thumb.jpeg.fc4412a5fafea9190ebf3014cfa15471.jpeg
 

 

Pendlade mellan 0,01 och 0,00A med VIC:en urkopplad.

IMG_0516.thumb.jpeg.051e9dfcc8a70b3ba4bb35ed65287f38.jpeg


 

Ut till reservdelsjeepen för att se om VIC:en var kvar i den vilket jag faktiskt inte mindes.

Men det var den och även med den inkopplad låg strömmen kvar på 0,01A!!!

Lite snabb kontroll tydde på att den även fungerade som den skulle så nu jag testa med den monterad.

IMG_0523.thumb.jpeg.60c94ac70b65ee5ef2af9a0f96e676ca.jpeg
 

 

Nu återstår att se hur det fungerar närmaste tiden men gissa om jag håller tummarna?!

  • Like 2
  • Thumb up 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...