Premium Member Lars 9k Posted September 28, 2021 Author Premium Member Share Posted September 28, 2021 Det hände en sak….. Detta kunde jag struntat i att skriva om, men, men, någon får ju vara det dåliga exemplet. På väg hem igår kändes det plötsligt väldigt fel, ganska mycket felaktig camber här. Verkstadsvolvon fick rycka ut då Jeepen var tömd på verktyg. När hjulet kom av visade det sig att muttrarna till lagret var lösa och hela navet hade glidit ut och skadat frihjulsnavet. Jag plockade av navet och hubben för kontroll och rengöring. Täckte drivaxeln och lät Jeepen stå över natten. Det visade sig att navet som vi tidigare monterat nytt lager med större ytterdiameter i, nu hade brustit inåt, lagerbanan hade glidit in och tappat spänning så muttern lossat. Navet är alltså i stort sett kass. Så ikväll blev det till att plocka av drivaxeln och montera original axel och hjulnav. I med en annan axel då yttre drivaxeln är kortare för att passa i orginalnavet. Montera dit ett nav som också låg där hemma. Skiva och bromsok tillbaka. Den här muttern och sprinten trodde jag inte att jag skulle behöva montera igen… Så ikväll var Jeepen åter på hjul men nu utan frihjulsnav på vänster sida. Just nu har jag ingen aning om hur jag skall gå vidare men det löser sig framöver! 1 2 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 28, 2021 Share Posted September 28, 2021 Har tro på deg Lars! Men jeg mener fortsatt frihjulsnav er noe drit. 😉 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted September 30, 2021 Share Posted September 30, 2021 Tråkigt att det fortsätter strula. Hoppas bara att det löser sig på bästa sätt. Säg till om jag kan hjälpa till på nåt sätt, rejäl svarv, fräs och lite annat finns att tillgå 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 30, 2021 Author Premium Member Share Posted September 30, 2021 37 minuter sedan, sdt said: Tråkigt att det fortsätter strula. Hoppas bara att det löser sig på bästa sätt. Säg till om jag kan hjälpa till på nåt sätt, rejäl svarv, fräs och lite annat finns att tillgå Planer finns och det kan nog komma att innehålla lite av det du räknar upp. Jag återkommer om jag behöver hjälp! 🙏 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 9, 2021 Author Premium Member Share Posted October 9, 2021 I väntan på att vi skall försöka fixa till navet har vinschen fått sig en översyn. Trumman blev sned i Blåningsmåla och gnagde i motorns gavel. Det var dock inte värre än att vi kunde rikta den i Görans garage. Så även om jag ett tag övervägde ny vinsch så får den hänga med ett tag till. När vinschen ändå var delad, särade och servade jag växelhuset och motorn. Det har jag skrivit mer utförligt om i Vinschtråden. Väl återmonterad verkade den fungera igen. Dock skall jag anamma @Rasmus Evertsson variant på säkring efter att funderat på hur lite det skall till, för att det skall bli kortslutning i en gammal skitig elmotor. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 10, 2021 Author Premium Member Share Posted October 10, 2021 Förutom att linan kom på vinschen blev det reparation av Hannas fönster. På hennes sida har det en tid inte gått att få ner rutan hela vägen. Det blev till att plocka av dörrsidan och lossa plasten. Det visade sig vara den bakre styrningen till rutan som rostat sönder och lagt sig under rutan. Det satt en helare på reservdelsbilen som blev monterad och se, vips så fungerade rutan igen. Inte helt ovanligt fel, undrar om jag inte fixat det en gång tidigare på en av de andra dörrarna. 🤔 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2021 Author Premium Member Share Posted October 28, 2021 I veckan har bakaxelns vinkel justerats efter lite studerande på nätet. Enligt det jag hittat skall en bakaxel där man använder dubbelknutskardan vridas så att yoke på axeln pekar mot yoke på fördelningslådan minus 1-2 grader. Vi hade sedan tidigare vinklat upp bakaxeln ca 13 grader vilket gav en rak linje mot fördelningslådan MEN när vi nu kontrollerade visade det sig att fördelningslådans yoke pekade 4 grader ner mot bakaxeln. Det innebar ju att bakaxelns vinkel skulle minska med 4 plus 2 grader så den nya vinkel skulle vara ca 7 grader istället. Genom att förlänga de nedre bärarmarna med 15varv/30mm så var vi hemma. Samtidigt som kardanen var av så byttes ett knutkors och splinsen i kardanen fick sig en rengöring och infettning. Förhoppningen vara att detta skulle ta bort vibrationerna som vi har vid mororbroms, tveksamt om det hjälpte så mycket. Ikväll åkte sen framkardanen av för att slippa de betydligt värre vibrationerna från den under helgens tur. Vi har ju fortfarande inte löst problemet med det trasiga framhjulsnavet men NU skall vi ut på tur! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted October 28, 2021 Share Posted October 28, 2021 Snyggt i vanlig ordning! Ledsamt med framhjulsnavet men fasen vad gött med en tur! Avundsjuk till max! Kanske är just precis det som behövs, en klurar-tur för att lösa navproblemet 😀 Önskar dig/er en god tur! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 2, 2021 Author Premium Member Share Posted November 2, 2021 Ikväll blev det lite häng på lyften i Johannes garage. Det var byte av spindelleder på vänstersidan som stod på programmet. I grunden ett ganska okomplicerat jobb, av med hjul, bromsok och hela navet inklusive drivaxel. Genom att knacka på spindeln gick det att få loss den ifrån spindellederna. Här hade det underlättat med en ”gaffel” till att bända vilket vi saknade. Den nedre leden var rejält lös och glappig. IMG_1777.MOV För att få ut spindellederna hade vi lånat en rejäl avdragare med diverse distanser och med vars hjälp det gick ganska oproblematiskt att få ur lederna. Utan avdragaren hade det nog inte gått. Den gick till viss del även att använda vid montering av de nya lederna. När vi var klara svängde jag förbi Görans garage och där hade det monterats nya 37” hjul på en storväxt pickup. Så var vi klara för en ny liten tur…. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted November 4, 2021 Share Posted November 4, 2021 Snyggt, det där skulle jag nog behöva kolla över på min kärra också. Nu har jag litegrann förträngt, men har du bytt dina spindlar? Till WJ? Tycker mig se x-over styrning eller? Det är verkligen något jag skulle vilja göra, för bromsarna är inte de bästa från fabrik på de här vagnarna...! Chevan var ju lagom fet, men inte alls lika smidig som en ZJ 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 4, 2021 Author Premium Member Share Posted November 4, 2021 Spindlar och bromsar är original men styrningen är ”over the knuckle” från IRO. Håller med om bromsarna de är inte speciellt bra på min vilket jag håller på att felsöka lite lågintensivt. Jag har bland annat fel huvudbromscylinder sen jag konverterade till skivor bak. Har funderat lite på byte till WJ men kräver inte det 16” fälgar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted November 4, 2021 Share Posted November 4, 2021 Just now, Lars 9k said: Spindlar och bromsar är original men styrningen är ”over the knuckle” från IRO. Håller med om bromsarna de är inte speciellt bra på min vilket jag håller på att felsöka lite lågintensivt. Jag har bland annat fel huvudbromscylinder sen jag konverterade till skivor bak. Har funderat lite på byte till WJ men kräver inte det 16” fälgar? Ah, på så vis. Näedå, jag har sett gott om folk som kör 15" på WJ-spindlar, men det blir inte mycket utrymme över mellan ok och fälg. Inte för att jag skulle se det som ett problem, jag tar hellre det o får bättre bromsar och styrning. Verkar enklast med plåtfälgar men ser en del som kör alu också, 15x8" med ET-20 typ. Borde inte vara några konstigheter med dina fälgar tycker jag! 👍🏼 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 4, 2021 Author Premium Member Share Posted November 4, 2021 5 minuter sedan, Gurfen said: Ah, på så vis. Näedå, jag har sett gott om folk som kör 15" på WJ-spindlar, men det blir inte mycket utrymme över mellan ok och fälg. Inte för att jag skulle se det som ett problem, jag tar hellre det o får bättre bromsar och styrning. Verkar enklast med plåtfälgar men ser en del som kör alu också, 15x8" med ET-20 typ. Borde inte vara några konstigheter med dina fälgar tycker jag! 👍🏼 Hittade den här tråden som beskriver bra och där säger de samma, 15” skall fungera. https://www.cherokeeforum.com/f5/wj-zj-front-brake-swap-128812/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 8, 2021 Author Premium Member Share Posted November 8, 2021 Det pågår lite sidoprojekt inför vintern, det ena är ett nytt kapell till tältet eller rättare sagt alternativt kapell för vinterbruk. Då vi tycker att taktältet fungerar tillräckligt bra även på vintern men att kapellet varit en pina håller vi på att få sytt ett tunnare och mer lättarbetat kapell som skall fästas på annat sätt än originalet. Galonet med dess blixtlås är kasst i minusgrader, detta skall förhoppningsvis bli bättre. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 8, 2021 Share Posted November 8, 2021 Spennende! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 10, 2021 Author Premium Member Share Posted November 10, 2021 Inkörd……. 1 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted November 12, 2021 Share Posted November 12, 2021 On 11/10/2021 at 8:45 PM, Lars 9k said: Inkörd……. Wow!! haha Hur många mil per verkstadsoverall blir det i snitt? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 12, 2021 Author Premium Member Share Posted November 12, 2021 4 minuter sedan, CampForCer said: Wow!! haha Hur många mil per verkstadsoverall blir det i snitt? Samma overall, om än tvättad, men jag har bara kört 15-20 000 av milen så det blir väl just 15-20 000 mil per overall då… 🤔 😆 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 12, 2021 Share Posted November 12, 2021 Hvor mange frihjulsnav pr mil? 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 12, 2021 Author Premium Member Share Posted November 12, 2021 12 timmar sedan, iknutis said: Hvor mange frihjulsnav pr mil? Två sprängda och några i behov av service senaste 1000-2000 milen så… räkna själv @iknutis😜 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 13, 2021 Author Premium Member Share Posted November 13, 2021 VisionX 6,7” ADV 80w led vs Bosch 220mm big knick konverterade med 35w Xenon. Ikväll började jag montera de nya VisionX lamporna som @Norlin hjälpte mig köpa. De skulle ersätta mina gamla bigknick som hängt med länge. Av med de gamla och bort med drivdonen, sen var det bara till att koppla på ledlamporna istället. Jag valde att koppla med abikokontakter som jag sedan drog över med limmande krympslang. VisionX lamporna ger onekligen ett lite modernare intryck än de gamla Bosch. Jämförelse av det viktigaste, ljuset!! Med reservation för hur mobilkameran återger. LED-ljuset var både intensivare och ”kallare” än det från xenonlampan. Kanske något mindre ljuspunkt men då dessa bara skall ligga mitt på vägen långt bort och kompletteras med mina taklampor blir det nog riktigt bra. Återkommer med resultat på väg, när båda är bytta och jag inte druckit öl. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 Blir bra det där. Vad händer med de gamla Bosch ljusen? Bra att ha högen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 13, 2021 Author Premium Member Share Posted November 13, 2021 2 timmar sedan, Norlin said: Blir bra det där. Vad händer med de gamla Bosch ljusen? Bra att ha högen? Kan bli elektronikskrot då det ligger lite annat på vinden sen tidigare. Intresserad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 13, 2021 Share Posted November 13, 2021 Tja, varför inte? Inte mycket till gatlyktor längst våran väg. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 On 11/12/2021 at 9:47 AM, iknutis said: Hvor mange frihjulsnav pr mil? 😂 Det där var inte snällt @iknutis 😂 Jag behövde den där lattern, bra att ni håller igång här inne 😅😊 Lycka till vidare Lars. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now