Premium Member Lars 9k Posted November 14, 2021 Author Premium Member Share Posted November 14, 2021 14 timmar sedan, Norlin said: Tja, varför inte? Inte mycket till gatlyktor längst våran väg. Då har ni ju en bra anledning till en tur @Norlin. Finns ju även däck i närheten om du ändrat dig i det ärendet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 10 minutes ago, Lars 9k said: Då har ni ju en bra anledning till en tur @Norlin Förr eller senare @Lars 9k, förr eller senare... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 14, 2021 Author Premium Member Share Posted November 14, 2021 Prov och justering av de nya lamporna. Efter lite slutlig justering blev det en liten runda ikväll. Som vanligt svårt att fånga på bild eller film men här kommer en film. Ordning: allt tänt, släckt ramp, original helljus, halvljus, helljus slutligen åter allt, dvs 160W ledramp+2x40W ledramp+ 2x80W VisionX ADV. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted November 14, 2021 Share Posted November 14, 2021 Vart ju riktigt gött ljus, och passade bra på bilen också! 🤟 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 On 11/13/2021 at 7:44 PM, Lars 9k said: VisionX 6,7” ADV 80w led vs Bosch 220mm big knick konverterade med 35w Xenon. Jämförelse av det viktigaste, ljuset!! Med reservation för hur mobilkameran återger. LED-ljuset var både intensivare och ”kallare” en från xenonlampan. Kanske något mindre ljuspunkt men då dessa bara skall ligga mitt på vägen långt bort och kompletteras med mina taklampor blir det nog riktigt bra. Ett intressant, och tyvärr negativt, fenomen med LED och dess ljustemperatur/färg är väldigt tydligt i ditt foto. Det har jag läst och testat en hel del själv de senaste två åren. Nackdelen med LED är att detaljrikedomen på den upplysta omgivningen försvinner. Det syns väldigt väl i ditt foto. Jämför hur väl du kan urskilja de trädstammar du har i skogen i fjärran. Det gamla gula BIG KNICK-ljuset ger bra detaljer, om än ngt gulvita. I LED-ljuset blir allt ett grått "blurr"... Tyvärr. Samma fenomen har man med upplysning av vägrenen och ev vilt som kommer springande. Därtill blir alla skyltar galet reflekterande med LED, men det har nog INGEN missat... 1 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Blev snyggt! Borde kanske dumpa mina 3 Big Knick med 60W xenon i, men de passar ju så bra på bilen... Fast så har jag ju ingen winsch-stötfångare heller... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 15, 2021 Author Premium Member Share Posted November 15, 2021 Jag tror nog dina Big knick gör jobbet väl så bra. Mina började bli tråkiga och så tog de lite för stor plats, tanken är att det skall på en antenn bakom det ena ljuset och det gick inte med de djupa Boschen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoelBitar Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Det blev ju lysande resultat Lars! 😉 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 17, 2021 Author Premium Member Share Posted December 17, 2021 Ikväll kom ett nytt nav på plats. En kompis har hållit på med projektet ett tag. Ganska snart efter att de gamla kollapsade startade han med att skaffa ämne att svarva. Efter att svarvat ut rätt ytterdiameter, stacks de av. Sen svetsade de fast mot utbrända plåtar med Tig. Därefter svarvades övergångarna av och lagerlägena svarvades på insidan innan Göran mätte och borrade upp hålen för hjulbultarna. Spindeln och drivaxeln på plats innan det nya navet monterades. Det verkar fungera bra, nu skall jag bara köra ett litet tag innan jag skall efterjustera hjullagerna. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartstreams Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 (edited) 6 hours ago, Lars 9k said: Din kompis kan svetsa! 😍 Snyggt gjort! Edited December 17, 2021 by heartstreams 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted December 17, 2021 Share Posted December 17, 2021 Detdär såg ju skitbra ut 👍😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 20, 2021 Author Premium Member Share Posted December 20, 2021 Ikväll kom de nya vinterdäcken på Jeepen, jag har skrivit lite om projektet tidigare i däck och fälg -tråden. En uppsättning BFGoodrich ALL Terrain T/A KO2 33X12.5 R15. Delvis sejpade med hjälp av en däckskärningsmaskin.https://rallyshop.se/dackskarningsmaskin Sen blev de dubbade med BestGripp 1350 dubb, lite drygt 100 per däck.https://www.best-grip.se/product/bestgrip-1350 För att slutligen monteras på en uppsättning plåtfälgar försedda med internal beadlock. https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&products_id=1257 Skall bli spännande att se hur de fungerar senare i vinter. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 Ser ypperligt seriöst ut. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted December 20, 2021 Share Posted December 20, 2021 44 minutes ago, Norlin said: Ser ypperligt seriöst ut. Instämmer 👍förstår varför det behövs också, efter en lätt provkörning på vinterväglag med bfg M/T däck ställde jag tillbaka bilen.. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 21, 2021 Share Posted December 21, 2021 Ser väldigt intressant ut! Jag hade ingen aning om att det fanns invändiga beadlocks. Ska bli kul att höra hur de funkar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 22, 2021 Author Premium Member Share Posted December 22, 2021 22 timmar sedan, sdt said: Ser väldigt intressant ut! Jag hade ingen aning om att det fanns invändiga beadlocks. Ska bli kul att höra hur de funkar. Efter lite provkörning i snön är jag väldigt positiv till greppet, känns som att de biter riktigt bra. Men det var sämre med förmågan att hålla luft, lite lätt urluftade på morgonen. Här är det 0bar i däcket, fälgen vilar på innerslangen/beadlocken. Problemet hade vi blivit medvetna om redan vid monteringen. Slangen till beadlocken fylls ju med en ventil som vi fick borra ett extra hål till. Det tätades med en o-ring på insidan och en på utsidan. Allt ihop klämdes samman med en bricka och en låsmutter. Problemet var att o-ringen kröp ut under brickan när muttern spändes med läckage som följd. I ett första försök att få det bättre tillverkade Göran kupade brickor för att styra in o-ringen bättre och i ett försök att ytterligare förbättra tätningen monterade jag dem med silikontätning. Återstår att se om det blir tillräckligt bra. Med tömt däck la jag på lite silikon. Kupad bricka och låsringen. O-ring med bricka och lite mer silikon. Spänt lite ”lagom” det återstår att se imorgon vad som händer när jag börjar fylla däcken. 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 25, 2021 Share Posted December 25, 2021 Det där var en sak jag funderade på när jag såg det. Det krävs ju klart att det blir 100% tätt runt hålet. I alla fall om man inte kör med slang till däcket. Fördelen här är väl i och för sig att även om däcket tappar luften så kör du inte på fälgen utan beadlocken håller ju i alla fall lite luft i hjulet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 11, 2022 Author Premium Member Share Posted January 11, 2022 Efter att ha tätat runt ventilerna med packningssilicon är hjulen nu täta. Planen är att framöver ytterligare förbättra med svarvade hylsor som verkligen låser fast o-ringarna, men just nu verkar denna lösning åtminstone fungera. Ynglingen Benjamin har även han varit aktiv och tillverkat fästen till Vision X lamporna. Tanken var ju att få plats med en 27mHz antenn bakom ett av dem. Dessutom behövde de komma längre in för att skyddas av kofångaren, vilket innebar att de även behövde komma högre upp. Det var inga problem för 15 åringen, han tillverkade på några timmar ett par distanser med infällda gängor och fäste för antenn. Snyggt snedkapade. Det vänstra med öra på baksidan som annennfäste. Lite högre montering än tidigare men också längre bak och skyddade av kofångaren. Antennen på plats och inkopplad. Nu har jag en antenn för PMR bak på Jeepen och denna fram för 27mHz. Troligen kommer den att bytas mot ett 2m stålspröt senare men denna fanns hemma. Ganska elegant jobb av den unge smén! 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted January 13, 2022 Share Posted January 13, 2022 Tjusigt! skadar ju aldrig att få extraljusen högre upp, ger bara bättre ljusbild. riktigt stiligt! 👍🏼 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 29, 2022 Author Premium Member Share Posted April 29, 2022 Äntligen blev blev det tid till att ge Jeepen lite kärlek. På senaste tiden har det hänt att den inte startat förrän på 5-6 varvet på startmotorn istället för direkt vilket den annars gör. Ett nytt fördelarlock har dessutom legat på bänken ett tag. Det sitter dock jäkligt illa till så det kräver MYCKET inspiration, lite fint väder och ”nu är det äntligen helg” känsla för att det skall bli verkstad!! Där inne sitter det, bakom motorn och under kanten på motorhuven. För att minska risken att jag skulle sätta tillbaka de nio kablarna fel valde jag att märka upp dem med färgade stripes. Uppmärkningen var det som tog klart längst tid men…… här vill jag inte få det fel. Det visade sig mycket riktigt att det var behov av byte. Tre anslutningar, varav en var från spolen, var rejält oxiderade och så klart såg det ännu värre ut uppe i tändkablarnas kontakter. Inne i locket såg det bättre ut, men visst var det hög tid att byta såväl locket som rotorn. Dock såg det värre ut när jag bytte senast (2014) . Sen dess har Jeepen rullat ca 13000mil. Den noggranna märkningen fungerade kanon och kablarna kom åter på plats och nog tusan startade motorn kvickare och gick jämnare!! Det kostade dock lite rispor då det som sagt är jäkligt trångt att komma till att skruva där. När nu jag ändå var i skruvartagen passade jag även på att byta kupéluftfilter. Först av med torkararmarna som i vanlig ordning skapade en del problem innan spärrarna var loss. Rejält skitigt under plastskyddet. Mitt hemmafixade filter såg också ganska ”mögigt” ut. När inte slangen räcker upp …. Utsidan Insidan, lite nytta gör det allt. Nytt filter på plats, sen var det bara till att montera tillbaka plasten över och torkarna. Efter att ha beställt nya kablar och lite annat smått och gott var det bara till att njuta av vädret, lapa lite sol och sen förbereda för helgen. 4 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 Omtrent slik sitter dieselpumpen på Discovery V6 også. Jeg skal bytte min neste uke, er bare å glede seg. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted May 2, 2022 Share Posted May 2, 2022 (edited) On 4/29/2022 at 3:28 PM, Lars 9k said: Äntligen blev blev det tid till att ge Jeepen lite kärlek. På senaste tiden har det hänt att den inte startat förrän på 5-6 varvet på startmotorn istället för direkt vilket den annars gör. Ett nytt fördelarlock har dessutom legat på bänken ett tag. Det sitter dock jäkligt illa till så det kräver MYCKET inspiration, lite fint väder och ”nu är det äntligen helg” känsla för att det skall bli verkstad!! Där inne sitter det, bakom motorn och under kanten på motorhuven. För att minska risken att jag skulle sätta tillbaka de nio kablarna fel valde jag att märka upp dem med färgade stripes. Uppmärkningen var det som tog klart längst tid men…… här vill jag inte få det fel. Det visade sig mycket riktigt att det var behov av byte. Tre anslutningar, varav en var från spolen, var rejält oxiderade och så klart såg det ännu värre ut uppe i tändkablarnas kontakter. Inne i locket såg det bättre ut, men visst var det hög tid att byta såväl locket som rotorn. Dock såg det värre ut när jag bytte senast (2014) . Sen dess har Jeepen rullat ca 13000mil. Den noggranna märkningen fungerade kanon och kablarna kom åter på plats och nog tusan startade motorn kvickare och gick jämnare!! Det kostade dock lite rispor då det som sagt är jäkligt trångt att komma till att skruva där. När nu jag ändå var i skruvartagen passade jag även på att byta kupéluftfilter. Först av med torkararmarna som i vanlig ordning skapade en del problem innan spärrarna var loss. Rejält skitigt under plastskyddet. Mitt hemmafixade filter såg också ganska ”mögigt” ut. När inte slangen räcker upp …. Utsidan Insidan, lite nytta gör det allt. Nytt filter på plats, sen var det bara till att montera tillbaka plasten över och torkarna. Efter att ha beställt nya kablar och lite annat smått och gott var det bara till att njuta av vädret, lapa lite sol och sen förbereda för helgen. Ouff, vet precis hur illa det sitter med de där grejerna. Bytte lock, rotor och stift förra hösten, och för någon månad sen kostade jag på mig riktigt fina Accel grova tändkablar så då var man där o rev igen. Det är för övrigt något som kan rekommenderas, GUD vilken skillnad det blev på gången o prestandan med nya tändkablar! Trodde aldrig det kunde göra så stor skillnad men herrejösses alltså... Edited May 2, 2022 by Gurfen 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 2, 2022 Author Premium Member Share Posted May 2, 2022 Arbetet fortsätter högt och lågt. Just nu med den årliga ”sminkningen”, efter tvätt är det lite bättringsmålning och vaxning på programmet. Fälgarna har tagit en del stryk men med lite gul färg skall det väl snart se bättre ut. Trösklarna och sidorören kommer att behöva lite jobb. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 8, 2022 Author Premium Member Share Posted May 8, 2022 Fördelen (det finns många nackdelar) med att ha två bilar som kan användas för tur är att en kan stå stilla utan stress. När vi kom hem idag och lite tråkiga ”måsten” var avklarade blev det någon timme i garaget. Jeepens vårsminkning fortskrider. Ena sidan är snart klar, vaxad och rengjord, fälgarna bättrade och nu även trösklarna. Fortsättning följer ……. 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted May 10, 2022 Share Posted May 10, 2022 Det där ser roligare ut ändå. Jag tänkte jag skulle slängt på mina nya fina 31" men då behagade startmotorn dö. Igen... 3e gången på 1 år, så det är väl dags att krypa till korset o köpa en ny startmotor... 🙄 Men de sitter ju föredömligt till på dessa vagnar. Fortfarande avundsjuk på hur mycket fint Du fått gjort på din pärla! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now